Központ
2017. augusztus 17. csütörtök, Jácint
Derült
Ma
Derült
Derült
Holnap
Derült
Derült
Szombat
Derült

Az alvilág televíziója

Központ február 14, 2013 Hír & hírháttér

otvAz alvilág televíziója

Az OTV, működése néhány éve alatt valóságos médiajelenséggé lett Romániában. Adásaiban – amint azt megalapítója, tulajdonosa és mindenese, Dan Diaconescu előszeretettel hangoztatta – mindenki szót kaphatott az iparmágnástól a koldusig, a bírától a bűnözőig, a kispolgártól a nagyvilági díváig. Leginkább azonban az alvilág figurái jelentek meg későesti-éjszakai műsoraiban. Munkatársai, oknyomozó riportjaikban, a rendőrséggel, a bűnüldöző szervekkel párhuzamosan végeztek kivizsgálásokat, és – meg kell adni – nem egyszer hamarabb bukkantak használható nyomra.

 

Ha az írott sajtóban Corneliu Vadim Tudor Romania Mare és Tricolorul című szennylapjai mondhatók a legalpáribb kiadványoknak, akkor a sugárzott médiában az OTV-t  illeti meg ez a „babér” – amelyet tévé-csatorna helyett akár csatorna-tévének is mondhatnánk.

A nem egyszer hajnalba nyúló útszéli adások a romániai társadalom legkétesebb alakjait vonultatták fel. Szélsőséges politikusoktól és (le)bukott közéleti személyektől kezdve világvégét hirdető jövendőmondókon, kuruzslókon és vajákoson, félpornó-sztárokon és kiselejtezett (vagyis a jelenlegi hírszerzésben helyet nem kapott) volt szekusokon át egészen selyemfiúkig, és prostituáltakig bárki megszólalhatott Dan Diaconescu adásaiban; de elmondhatta akármilyen panaszát, vélt vagy valós sérelmét mindenki, aki lefizette a nyilvánosság előtti a siránkozás lehetőségéért a meglehetősen borsos összegét.

Az OTV kreált végeérhetetlen – 240 részt megért – szappanoperát a nyomtalanul eltűnt brassói ügyvédnő, Elodia Ghinescu ügyéből is, akit egyébként a tévé „szemfüles” riporterei néha-néha, amikor a műsor nézetsége lankadni látszott, megtalálni véltek, az adásba meghívott „médiumok” pedig élő közvetítésben el is beszélgettek – szellemével.

Láthattunk élő adásban asztalon táncoló félmeztelen vampokat, egymással üvöltöző „beszélgető partnereket”, nyíltszíni pofozkodást, szem- és fültanúi lehettünk ocsmány átkozódásnak, durva sértegetéseknek, anyázásnak – mintha csak a parlamentből sugároztak volna egyenes adásban.

A szereplők „szórása” olyannyira tág volt, hogy egy időben – amikor a vezető hazai tévé-adókkal éppen haragban volt – Traian Băsescu államfő is „fellépett”, és amellett, hogy a politikáról és saját életéről beszélt, még egy szerencsejáték sorsolását is felvállalta abban a stúdióban, ahol magát a „patróniust” is kukába rakta a levitézlett K1-es sportolóból lett „tévé-sztár”, Tolea Ciumac.


Ceauşescu asztrálteste

Az OTV olyan szörnyetegeket kreált, mint Sexy Braileanca, Nikita, a látnok Ildikó, de itt tombolhatta ki magát valahányszor csak kedve támadt rá az alvilági Oana Zavoreanu, Mariana Moculescu, ez az adó futtatta fel többek között a Ceausescu-féle titkosszolgálat volt kémjét, Pavel Coruţot.

Az adásokat rendszerint szenzációsnak hirdették meg, és azok valóban, ha szenzációsak nem is, ám mindenképpen szenzációhajhászók voltak. Csak kapásból, két „szenzációs” cím: Már csak 25 óránk maradt hátra az életből; A konstancai milliárdos rejtélyes halála – fejét a tengerben találták meg.

Dan Diaconescu arra is ígéretet tett, hogy adásba hívják a heveny ólommérgezésben elhunyt Elena és Nicolae Ceauşescu asztráltestét is, és hozzá is láttak, hogy begyűjtsék nézőiknek a volt diktátorpárhoz intézendő kérdéseit.

Az OTV adásainak egyik „fénypontját” éveken át Lorin Fortuna műsora képezte, amelyből nem mindennapi dolgokat tudhatott meg a néző. Egyebek között arról értesülhetett, hogy a lakosság alig 20 százaléka tekinthető az őshonos „gorilla civilizációhoz” tartozónak, további 5-10 százaléka a kígyó, sas és halcivilizációt képviseli, a többi viszont a sárkány civilizációt alkotja. Az őshonosokon kívül a többiek tehát képtelenek alkalmazkodni az őshonosok civilizációjához.

A főszereplő:Dan Diaconescu

Az OTV elődje egy Dan Diaconescu által 1994-ben, füzetméretben megjelentetett obskúrus lapocska, az Oglinda volt. Ez volt a legolcsóbban forgalmazott újság, amely szerény olvasottsága ellenére is rendkívül sok állami reklámot kapott, állítólag annak köszönhetően, hogy abban az időben Diaconescu közeli kapcsolatban állt a Văcăroiu-kormány államtitkári rangú szóvivőjével, Ion Mihai Roşcával. Belőle nőtt ki aztán, 2000-ben, az Oglinda tévé, a mai OTV, miután Diaconescu kellő tévés tapasztalatra tett szert a Tele7 abc műsorvezetőjeként.

Az új tévé-adó vulgárisságig menő szabadossága miatt kezdettől fogva összetűzésbe került az Országos Audiovizuális Tanáccsal (CNA), amely 2002-ben felfüggesztette a csatorna adásait. Az adás három év múlva indult újra, Dan Voiculescu lányának, Cameliának köszönhetően, aki időközben maga is médiacézár lett, Diaconescu azonban hivatalosan nem szerepelt a tulajdonosok között, így a mai napig találgatások tárgya az, hogy ki is áll az OTV mögött.

Az 1967-ben született Dan Diaconescu Marius Tucával, az Antena 1 zöldségárusból lett egykori sztárjával együtt, Caracalból indult a fővárosba szerencsét próbálni. Közösen indították el a Jurnalul Naţional című napilapot, útjaik azonban hamar szétváltak: Tucă hűséges maradt Voiculescu Intact sajtótrösztjéhez, Diaconescu pedig az egyik leggazdagabb romániai sajtós lett.

A vagyon

Az OTV, amely egy bukaresti garzonból kezdett sugározni, 33 millió eurós vagyont hozott neki. Egyebek között egy 500 ezer és egy 2,5 millió eurós villája van a főváros protokollövezetének számító Primăverii negyedben, ahol a telek négyzetmétere 5000 eurót ér. A Carol sugárúton 10 millió eurós tömbházzal rendelkezik, és egy irodaházat is megvásárolt a Băneasa negyedben. Ezenkívül Konstancán van 250 ezer eurót érő tengerparti lakása és ugyannyiért vásárolt saját nyaraló várja Sinaián.

Az ingatlanok mellett 2 millió eurós yachtot, 385 ezer eurós Rolls Royce Ohantom, 340 ezer eurós Rolls Royce Drophed, 200 ezer eurós Bentley Flying Spur gépkocsit továbbá két helikoptert mondhat magáénak.

Mindezt „szenzációs” műsoraival gyűjtötte össze. Dan Diaconescu tévéjét egyenesen a „nép televíziójának” tartja. Bár a nézettség megugrásával hasonló ütemben gyarapodtak bevételei, a rá kirótt büntetések is gyorsan szaporodtak. Az OTV arról is híressé vált, hogy a CNA részéről a legtöbb bírságot kapta, de nevezetes lett arról is, hogy ezek közül jóformán egyet sem fizetett ki. Most ezért vonta meg tőle végre a tanács a sugárzás jogát. A kérdés csak az, hogy miért várt ilyen soká mindezzel?


Share Button
Ennyien olvasták: 194

Hozzászólások

hozzászólás

About The Author

Szóljon hozzá

Biztonsági kérdés: Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.